Peliviikon Hyljepeliturnaus

Tänä vuonna Peliviikon turnauspelinä pelataan Seal Splash selainpeliä, joka kehitettiin kesällä Peliviikon pelijameissa. Sofia Rautiaisen ja Sami Nousiaisen kehittämässä herttaisessa hyljepelissä luotsataan ahnetta hyljettä, joka syö kaloja, väistelee kiviä ja hyppii kalaverkkojen yli kiihtyvän karusellimusiikin tahdissa. Peli on nopeasti opittavissa, mutta korkeiden tulosten saavuttaminen edellyttää harjottelua.

Turnaukseen osallistuminen

Voit osallistua Peliviikon turnaukseen järjestämällä avoimen tapahtuman, ilmoittamalla sen Peliviikon tapahtumakalenteriin ja valitsemalla ilmoittautumislomakkeelta valinnan “Tapahtumassa voi osallistua Peliviikon turnaukseen”. Huom! Voit järjestää peliturnauksen milloin tahansa syksyn 2025 aikana.

Koulut ja oppilaitokset voivat osallistua oppilaiden ja opiskelijoiden kanssa Peliviikon turnaukseen myös ilmoittamatta tapahtumaa Peliviikon kalenteriin. Tiedota Peliviikon turnaukseen osallistumisesta tällöin oppilaitoksen sisäisiä viestintäkanavia hyödyntäen.

Turnauksen järjestäminen

Ennen varsinaista turnausta tilaa Kansallisen audiovisuaalisen instituutin materiaaliverkkokaupasta ikärajaheijastimia (max. 30), Peliviikon julisteita ja Puhutaanko teillä pelaamisesta? -esitteitä kasvattajille. Kaikki materiaalit ovat maksuttomia.

  1. Mene osoitteeseen Hyljepeli.fi, klikkaa Aloita peli ja suurenna peli koko näytön kokoiseksi pelin oikeasta alakulmasta löytyvästä kuvakkeesta. Voit myös pelata peliä Itch.io palvelussa.
  2. Pelin ohjaamiseen tarvitaan vain kolmea nuolinäppäintä – vasen, oikea ja ylös (hyppy).
  3. Anna pelaajien pelata Hyljepeliä kunnes joku saa ensimmäistä kertaa yli 1000 pisteen tuloksen. Jos pelaajia on paljon jonossa voit asettaa tietyn aikarajan (esim. 3 tai 5 minuuttia), jonka jälkeen pelivuoro siirtyy seuraavalle pelaajalle. Voit myös avata pelin usemmalle selaimelle samaan aikaan.
  4. Palkitse 1000 pisteen rajan ylittävä pelaaja ikärajaheijastimella, ota pelaajalta joku yhteystieto ja pelaajan ikä talteen ja kysy saako pelaajasta ottaa kuvan tuloksen kanssa. Jos pelaaja ei halua kasvokuvaansa otettavan, voi kuva olla myös pelaajan peukku tuloksen edessä, niin että tuloksesta saa selvää. Huom! Kuva on vahvistus pelatusta tuloksesta ja edellytys palkintojen saamiseksi.
  5. Anna seuraavien pelaajien pelata peliä kunnes joku ylittää aiemman korkeimman tuloksen. Palkitse uuden parhaan tuloksen saanut pelaaja ikärajaheijastimella, poista aiemman pelaajan tiedot ja ota uuden pelaajan tiedot tilalle.
  6. Ainoastaan koko Suomen korkeimman tuloksen saaneen pelaajan kuva julkaistaan Peliviikon sivulla ja sosiaalisessa mediassa, muut kuvat ja tiedot poistetaan.
  7. Lähetä paikallisen turnauksesi parhaaseen tulokseen yltäneen pelaajan kuva, ikä ja yhteystieto sunnuntaihin 23.11.2025 kello 23.59 mennessä Peliviikon koordinaattorille osoitteeseen: tommi.tossavainen@kavi.fi. Käytä otsikkoa “Peliturnaus”. Lähetä sähköposti .fi päätteisestä osoitteesta, joka kertoo organisaatiosi sen sijaan että käyttäisit esimerkiksi @gmail.com osoitetta.
  8. Voittajiin ollaan yhteydessä henkilökohtaisesti marraskuun loppuun mennessä.
Esimerkki parhaan tuloksen kuvaamisesta

Mikäli pelaatte peliä useammalla selaimella samaan aikaan, kannattaa kirjoittaa paras tulos näkyvälle paikalle ja ohjeistaa pelaajia viittomaan turnauksen järjestäjä paikalle tarkastamaan tulosta kun paras tulos ylittyy. Peliviikko voi painavasta syystä hylätä kilpailutuloksia, mikäli epäilemme vilunkipeliä.

Palkinnot

Peliviikko palkitsee koko Suomen kolme parasta norppaa vapaavalintaisilla pelipalkinnoilla.

🥇 1. sija: 250 euron edestä vapaavalintaisia pelejä
🥈 2. sija: 150 euron edestä vapaavalintaisia pelejä
🥉 3. sija: 100 euron edestä vapaavalintaisia pelejä

Suosittelemme hankkimaan lisäksi oman paikallisen turnauksen voittajalle jonkin peliaiheisen palkinnon, esimerkiksi lautapelin, kiinnostavan kirjan, hyljepehmolelun tai keräilyesineen. Voit myös kysyä paikallista toimijaa lähtemään turnaukselle sponsoriksi.

Kestävän kehityksen teemaan sopien palkinto voi olla myös jotain kiinnostavaa käytettyä, esimerkiksi turnaukseen palkinnoiksi lahjoitettuja lautapelejä, joista pelaajat voivat valita mieleisensä tulosten mukaisessa järjestyksessä.