Jukka Sorsa: Roolipelien suunnittelu ja historia
Palkittu roolipelisuunnittelija Jukka Sorsa vierailee Porvoon pääkirjastossa tiistaina 5.11. klo 17.30 osana kirjaston peliviikon ohjelmaa. Hän kertoo lavalla roolipeleistä, niiden suunnittelusta ja historiasta.
Roolipeli on vuorovaikutteista pelaamista tarinankerronnan keinoin. Osallistujat eläytyvät hahmoihin, jotka toimivat pelisuunnittelijan luomassa maailmassa.
Etukäteissuunnittelu luo roolipelille kehykset, mutta jättää tilaa myös osallistujien improvisaatiolle. Roolipelejä pelataan sekä Internetissä että kasvokkain pöytäpeleinä.
Porvoolainen pelisuunnittelija Jukka Sorsa sai Kultainen lohikäärme -palkinnon Ropecon-gaalassa tänä vuonna. Ropecon-gaala on Euroopan suurin vapaaehtoisivoimin järjestetty roolipelitapahtuma, ja palkinto yksi alan arvostetuimmista.
Sorsa palkittiin ansiokkaasta työstä roolipelipelisuunnittelijana, julkaisijana ja harrastekentän toimijana. Hän on toiminut aktiivisesti roolipeliyhteisön rakentajana ja tehnyt suunnittelemistaan peleistä saavutettavampia, avoimien lisenssien pelejä. Sorsa on myös ollut mukana tekemässä Legendoja & lohikäärmeitä -roolipeliä.
Tilaisuus tarjoaa syvällistä tietoa roolipelien harrastajille, mutta toimii myös johdantona roolipelien kiehtovaan maailmaan.
Tilaisuus on suomenkielinen, kaikille avoin ja maksuton.
Lisätiedot: pedagoginen informaatikko Frej Feodoroff, frej.feodoroff@porvoo.fi