Kaikkien aikojen ensimmäinen pöytäroolipeli Dungeons & Dragons täyttää tänä vuonna 50 vuotta. Se on eittämättä yksi viimevuosisadan tärkeimpiä peli-ilmiöitä, ellei jopa kaikkein tärkein. Dungeons & Dragonsin merkittävyys sukupolvia ylittävänä peli- ja populaarikulttuurin ilmiönä on kiistaton, mutta lisäksi peli on vaikuttanut myös pelikulttuuriin ylipäänsä. Lukemattomat nykyiset videopelit käyttävät Dungeons & Dragonsin aikoinaan lanseeraamia käsitteitä, kuten kestopisteitä, tasoja ja hahmoluokkia, puhumattakaan pelin kehittämistä hirviöistä ja otuksista.
Peliviikon omatoimipeli Stoan galleriassa 5.-9.-luokkalaisille Tervetuloa Stoan peliviikoille! Pelitiimeissä kilpaillaan jättilautapelissä, joka rakentuu Stoan galleriaan. On vuosi 2442. Tyynenmeren jätepyörre on kasvanut valtavaksi muovimantereeksi, jossa on alkanut tapahtua jotain odottamatonta. Muovin ja mikro-organismien vuorovaikutus on alkanut synnyttää uudenlaisia organismeja: muovieliöitä! Muovieliöt ovat alkaneet eriytyä eri taksoneiksi, muodostaen omia lahkojaan, jotka kilpailevat ekologisesta dominanssista muovimantereella. Nyt sinulla on mahdollisuus tutustua tähän omalaatuiseen ekosysteemiin ja kehittää omia muovieliöitäsi. Sukella muovipyörteen syvyyksiin ja opi evoluutiosta sekä muovien maailmasta. Kilpaile siitä, pääseekö juuri sinun kehittämäsi muovieliö hallitsevaan asemaan tässä uudessa ekosysteemissä! Stoan galleriaan rakentuvassa jättilautapelissä kilpaillaan tiimeissä, liikutaan ratoja pitkin, vastataan kiperiin kysymyksiin, haetaan tietoa ja rakennetaan omaa muovieliötä. Pelin myötä opitaan myös tunnistamaan eri muovilajeja. Eliöt liittyvät oman lahkonsa edustajien seuraan ja jäävät Stoan galleriaan näytille. Ketkä löytävät tiedon tarpeeksi nopeasti ja ehtivät päästä maaliin saakka? Entä mikä muovieliölahko peliviikkojen lopuksi vie voiton? Pelin kesto: noin 60min Ikäsuositus: 5.-9.-luokat Sopii maksimissaan noin 25 hengen ryhmille. Varaa aika omalle ryhmällesi! Lisätiedot ja ilmoittautumiset: hanna.westerholm@hel.fi Kieli: suomi Pelin tekijät: Muoviamo, pelisuunnittelija Maaria Klemetti, Stoa Peli tukee opetussuunnitelman laaja-alaisia tavoitteita: Ajattelu ja oppimaan oppiminen (L1), Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2) sekä Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen (L7). Kurssin sisällöt soveltuvat kuvataiteen, äidinkielen ja kirjallisuuden ja ympäristöopin (osin myös yhteiskuntaopin).
Tule viettämään peliviikon jatkoja Pontuksen kirjastossa! Tilasta löytyy Nintendo Switch. Voit myös pelata lautapelejä, kännykkäpelejä, tai kokeilla pulmakuutioiden ratkaisemista. Kirjasto on poikkeuksellisesti auki klo 16 asti. Tervetuloa!
Kaikille avoimessa Teams-luennossa Pelitutkija Mikko Meriläinen tutustuttaa meitä peleihin ja pelikulttuuriin. Luento käy kaikille uteliaille, oli pelikokemusta tai ei. Mikko Meriläinen on nuorten pelaamisen ja pelikasvatuksen tutkija ja asiantuntija. Meriläistä kiinnostavat pelit, digitaalinen kulttuuri sekä tasa-arvon ja hyvinvoinnin kysymykset. Vuonna 2019 hänet valittiin Vuoden Pelikasvattajaksi. Osallistumaan pääset pyytämällä linkin etukäteen sähköpostilla osoitteesta sari.toivonen@lappeenranta.fi