Tekoälykuvituskuva
Vuoden pelikasvattaja
Vuoden pelikasvattaja on arvonimi, joka myönnetään vuosittain Peliviikolla henkilölle, organisaatiolle tai ilmiölle, joka on toiminnallaan tai olemalla olemassa – edistänyt positiivista Pelikulttuuria.
Positiivinen pelikulttuuri tarkoittaa esimerkiksi sellaista käyttäytymistä pelaajayhteisöissä, jossa korostetaan huomaavaisuutta, tukea ja kunnioitusta kaikkia pelaajia kohtaan. Positiivinen pelikulttuuri toimii vastavoimana toksiselle pelikulttuurille, kuten häirinnälle, portinvartijuudelle, seksismille ja kiusaamiselle.
Positiivista pelikulttuuria on esimerkiksi:
- Kannustava vuorovaikutus: Pelaajat tukevat ja auttavat toisiaan.
- Monimuotoisuus ja inklusiivisuus: Kaikenlaiset pelaajat, taustasta tai osaamistasosta riippumatta, ovat tervetulleita pelaamaan.
- Reilu peli: Noudatetaan yhdessä sovittuja sääntöjä. Hyväksytään häviöt ja iloitaan samalla muiden menestyksestä.
Pelaajien lisäksi pelinkehittäjillä, julkaisijoilla, medialla ja tapahtumajärjestäjillä on keskeinen rooli positiivisen pelikulttuurin edistämisessä. Pelikasvattajien verkoston ohjausryhmä valitsee Vuoden pelikasvattajan lähetetyistä ehdotuksista.
Vuoden pelikasvattaja 2024 on Pelitila Hit Point!
Pelikasvattajien verkoston ohjausryhmä valitsi vuoden pelikasvattajaksi lohjalaisen Pelitila Hit Pointin. Pelitilan toiminta on lyhyessä ajassa onnistunut sitouttamaan kävijöitä pelitoimintaan positiivisella otteellaan. Pelitila on myös erinomainen ja mallinnettava esimerkki seurakunnan ja kunnallisen nuorisotyön yhteistyöstä.
Lohjan seurakunnan nuorisotyöntekijä Teemu Kuivalainen vastasi muutamaan kysymykseen Vuoden pelikasvattajan arvonimen myöntämisen jälkeen.
Kuinka Hit Pointin toiminta sai alkunsa?
Pelitila Hit Pointin toiminta sai alkunsa Lohjan Kaupungin nuorisotoimen kutsuessa Lohjan seurakunnan mukaan verkkonuorisotyön hankkeeseen, jota lähdettiin toteuttamaan 2023. Vuosi 2022 käytettiin hankesuunnitteluun ja tammikuussa 23 Pelitila avasikin jo ovensa. Siitä lähtien toiminta on kasvanut tasaisesti ja ensimmäisten kuukausien parin kymmenen kävijän käyntimääristä on päästy tasaiseen yli sadan kävijän kuukausitahtiin. Toiminnan kasvaessa vapaaehtoisia ja palkkiotoimisia ohjaajia on pitänyt rekrytoida lisää vastaamaan toiminnan kasvuun ja tarpeisiin.
Hanketta vetämään lähtenyt Jouni Silventoinen Lohjan kaupungin nuorisotyöstä on kokenut tekijä digitaalisessa nuorisotyössä. Jounin kollega digitaalisen nuorisotyön saralta, Toni Majola joka on tehnyt myös pitkän uran kirkollisessa nuorisotyössä, visioi pöytäpelaamisen yhdistämisestä pakettiin. Toni tiesi Teemun asiantuntemuksen pöytäpelaamisesta ja kehittäjän asenteen nuorisotyön saralla, jolloin Tonin vinkistä Jouni osasi kutsua Teemu Kuivalaisen Lohjan seurakunnasta mukaan yhteistyökumppaniksi.
Mitä teette nyt ja kenelle toiminta on suunnattu?
Pelitila Hit Point tarjoaa maksuttoman peliharrastustilan kaiken ikäisille. Avoimeen toimintaan ovat kaikki tervetulleita, mutta Hit Pointissa kokoontuu myös Lasten -ja nuorten peliryhmiä. Myös nuorille aikuisille ja aikuisille on omaa toimintaa vapaaehtoisvetoisesti.
Toiminnassa on matkan varrella ollut erilaisia painopisteitä ja projekteja, kuten miniatyyrimaalausta, kilpapelaamisen valmennusta miniatyyripelaamiseen ynnä muuta – tällä hetkellä tuotamme Roolipelistriimiä Eanan Legendat, jossa siihen osallistuvat nuoret ovat pääosassa ja aikuiset pelaajat tukemassa näitä nuoria – se mikä ei välity ruudun kautta katsojalle on se, että projekti on osaltaan myös perhetyötä.
Mikä toiminnassanne on tärkeintä?
- Yhteisöllisyyden rakentaminen ja positiivinen pelikulttuuri
- Ulkopuolisuuden ehkäiseminen ja matalan kynnyksen toiminta
- Ylisukupolvinen hyvän siirtyminen.
Toiminnasta vastaavat työntekijät ovat sisällä pelikulttuurissa ja vetämässään toiminnassa – meistä onkin tullut ”vain työntekijän” sijasta osa elävää yhteisöä.
Mitä pidätte tärkeänä nostaa esille Peliviikolla?
Pöytäpelaaminen on ylisukupolvinen harrastus, jossa aikuiset voivat jakaa rakkaan harrastuksen uusien sukupolvien kanssa samalla tarjoten lisää turvallisia aikuisia ja opettaa positiivista pelikulttuuria eteenpäin.